Prosím, pište komentáře!-Please, write your comments!-Ecrirons votre comemntaries, s'il vous plait!

Listopad 2007

West Side Story

25. listopadu 2007 v 14:11 Filmy
Rok výroby: 1961
Režie: Robert Wise a Jerome Robbins
Hrají: Richard Beyner, Natalie Wood, Russ Tamblyn, George Chakiris, Rita Moreno
Deseti Oscary oceněný (nejlepší film, režie, herec ve vedlejší roli, herečka ve vedlejší roli, barevná kamera, hudba, střih, zvuk, barevná výprava, barevné kostýmy) muzikál je zmodernizovaným příběhem Romea a Julie od Williama Shakespeara. Ale zmodernizovaný tak dobře, že to každý normálně sečtělý člověk pozná. Stejně jako u Shakespeara se hlavní dvojice (v tomto případě Tony a Maria) pozná na plese, kde se setkají dvě znepřátelené newyorské party - Tryskáči a portorikánští Žraloci. A každý z párů je z jiné strany. Pak následuje klasická balkónová scéna, nějaký ten souboj, při kterém zahyne jak nejlepší Tonyho přítel, tak bratr Mary a na závěr napůl tragické vyústění. Konec je přeci jen trošku více hollywoodský než u Shakespeara. Takové "maso" jaké to bylo u něj by asi zhýčkaní američtí diváci nepřežili.
Ale je to hlavně muzikál, takže za hrdiny často mluví hudba, zpěv a tanec. Po poněkud zvláštní úvodní scéně potyček mezi Tryskáči a Žraloky (která po hudební stránce připomíná spíše trochu lepší Planetu opic Jerryho Goldsmithe), už se film usadí a je to příjemná podívá, ve které je možno narazit i na poměrně slavné melodie. I taneční čísla jsou zábavná, i když některá chtěla trošku upravit a velmi silně připomínají balet. I když balet na betonových chodnících, ve skladištích a v podzemních parkovištích se moc často nevidí.
Oproti ostatních muzikálům, které vznikaly ve třicátých letech už to není tak optimistická podívaná, a to nejen kvůli tomu, jaká látka byla vybrána za předobraz filmu. Velká část filmu se odehrává v noci, pnutí mezi Tryskáči a Žraloky je cítit na každém rohu a i písně (i když mají mnohdy poměrně humorný obsah) na radosti v tomto pesimistickém světě moc, nepřidávají.
Rozhodně je to ale film, který si své (některé) Oscary zasloužil a ukázal, že muzikál nemusí být jen bezstarostnou podívanou, plnou křiklavých kostýmů, papundeklových kulis a do kamery se tlemících tanečníků. Jako jeden z milníků filmového muzikály určitě stojí alespoň za jedno podívání.

Hard Boiled

18. listopadu 2007 v 17:23 Filmy
Rok výroby: 1992
Režie: John Woo
Hrají: Chow - Yun Fat, Tony Leung
Jeden z posledních klasických akčních filmů hongkongské provenience je též patrně nejlepším filmem Johna Woo, který je považován za mistra tohoto žánru. V tomto filmu vypráví příběh policisty Yuena, všemi přezdívaný Tequilla ("Nejmenuje se Vodka, ale Tequilla"), který téměř osamoceně bojuje proti hongkongským gangům zvaným triády. Při několika svých akcích se setkává s tajným policistou Tonym, který se zpočátku vydává za člena gangu, ale později se přidá k Yuenovi a společně sníží počty triád masakrem, na který se nezapomíná.
Film je hlavně o akci, takže není potřeba očekávat nějaké psychologické výlevy jako ve filmech Kar Wai Wonga. V tomto filmu se "jenom" střílí (obouruč z pistolí, brokovnic (jednou rukou), samopalů, na motorce, v plavném skoku, při průskaku sklem...), nebo bojuje pěstmi. Akční scény zabírají dvě třetiny filmu a film otvírá jedna z nejslavnějším, ve které Tequilla sám vybílí celou čajovnu od padouchů. A film se uzavírá půl hodinou scénou v nemocnici, kde kromě desítek padouchů zahyne i několik členů personálu nemocnice a pacientů. Jediní, kdo zůstanou ušetřeni jsou batolata na porodnickém oddělení. A jedno z dětí si užije dobrodružství, když Yuen s ním v náručí pobije dalších několik padouchů a poté co rozmázne posledního brokovnicí po zdi, zakryje dítěti oči se slovy "Teď se nedívej, tohle je nepřístupná akce".
Pokud čekáte od filmu hlubší podívanou, tak zde se tito intelektuálněji založení diváci nedočkají. Ale i když je film o akci, je to akce nápaditá a řízná, taková, jakou umí pouze tato hongkongská legenda, kterou John Woo bezesporu je.

Psycho

10. listopadu 2007 v 9:38 Filmy
Rok výroby: 1960
Režie: Alfred Hitchcock
Hrají: Anthony Perkins, Vera Miles, John Gavin, Martin Balsam, Janet Leigh
Jeden z nejslavnějších hororů (dnes už by spíše řeklo thrillerů) Alfreda Hitchcocka vypráví příběh ženy, která ukradne 40 tisíc dolarů a odjíždí pryč. Po dnu a noci cesty se dostane až do motelu Normana Batese, osamělého mladíka, který žije ve svém domě pouze s matkou. Té noci ji někým zavražděna. Norman Bates dokonale zahladí stopy, a tak se zdá, že vrahem není on. Mezitím se po stopách ženy pouští její sestra s jejím přítelem a jakýmsi soukromým detektivem. Nakonec špatně skončí i on. A jak se ukazuje, s Normanem Batesem to taky není úplně nejlepší.
Nemá cenu se rozepisovat o ději tohoto klasického filmu. Pak by jeho shlédnutí nebyl takový nervák. Hitchockovi se přezdívá "mistr hrůzy" a v tomto filmu je to pravda. Není to "moderní hrůza", pramenící z krve, ale storomódní, pramenící jen z atmosféry, postav, nasvícení a vůbec stylu, jakým je to vše natočeno.
K nejzajímavějším scénám filmu nepatří ani tak "provařená" scéna ve sprše, ale spíše scény v Batesově starém domě. Zvláště pak scéna na schodišti (které je buď zabíráno z podhledu nebo maximálního nadhledu).
V průběhu sledování filmu jste po celou dobu nervózní a napnutí jak struna. Nedá vám vydechnout, strhne vás a vyplivne až u závěrečného titulku The End a záběru auta vytahovaného z bažiny.
Nejzajímavější roli dostal Anthony Perkins, který se stal Normanenam Batesem. Přestal ho hrát. Gesta, pohled, všechno pomáhá utvářet tuto postavu. Zvláště patrné je to ve scéně, kdy je zahnán do úzkých a nervózně poklepává na desku recepčního stolu. Je to sice malé gesto, ale o pocitech postavy to vypovídá moc. Mnozí herci by se s tím ani neobtěžovali.
Ostatní herci jsou takoví jací by měli být. Janet Leighová předpisově ječí, Vera Lines je jako sestra zavražděné hrdinky správně neústupná atd. Ale největší hvězdou filmu je bezesporu sám Hitchcock a jeho skvělá režie. Opravdu dokonalé. Velmi intenzivní zážitek.

John Woo

4. listopadu 2007 v 16:14 Osobnosti
Možná jeho filmy nejsou tak psychologicky propracovaná jako díla Kar-Wai Wonga nebo se v nich tak dobře nespojuje vizuální a barevná nádhera se silou citů a emocí jako u Zhang Yimoua. O to víc je však John Woo svůj. Do akčkního filmu přinesl pro něj typickou scénu "hrdinského krveprolití" a z herce Chow-Yun Fata udělal mezinárodní hvězdu.
John Woo se narodil v roce 1964 v Guagzhou ve východní Číně. Režírovat začal v roce 1973. V té době je střídal mnoho různých žánrů. Na poli akčních filmů zakotvil až v roce 1986, kdy natočil drsnou hankongskou gangsterku Lepší zítřek, příběh o dvou bratrech, jehož motem je "Je snadné se stát gagsterem, těžší je však jím přestat být". O rok později následovalo pokračování, jednoduše nazvané Lepší zítřek 2, opět s Chow-Yun Fatem v hlavní roli.
The Killer z roku 1989 patří k jeho nejznámějším a nejlepším filmům. Dokonalé spojení strhujících akčních scén a dramatu, dokonalý vizuální styl, plný zpomalených záběrů, krve, kaskadérských kousků a bílých holubic (jako symbolu míru).
Po dvojici filmů Kulka v hlavě a Zloději natočil Woo jeden z nejklasičtějších akčních filmů všech dob. V Hard Boiled je drama odsunuto do pozadí a po většinu děje se na plátně odehrává drsná a nekončící akce v mnoha různých podobách. Tento film též drží prvenství v počtu lidí zabitých v jednom filmu. Zde jich je přes tři sta.
Po Hard Boiled si Wooa všiml Hollywood. A od té doby točí režisér filmy zde. V roce 1997 přišel je první hollywoodský hit, akční sci-fi drama Tváří v tvář s Johnem Travoltou a Nicolasem Cagem v hlavních rolích. Druhým hitem bylo pokračování Mission: Impossible, nazvané M:I 2.
Od té doby Woova kariéra trochu skomírá. Natočil válečné drama Kód Navajo, i akční sci-fi Výplata podle Phillipa K. Dicka. Bohužel se mu už nepodařilo navázat na jeho předešlé úspěchy, zejména ty z osmdesátých a počátku devadesátých let.
V Hong-Kongu byl celkem devětkrát nominován na místní filmovou cenu, nakonec získal celkem čtyři. Mezi jeho obdivovatele patří režiséři Martin Scorsese, Quentin Tarantino a Sam Raimi.