Prosím, pište komentáře!-Please, write your comments!-Ecrirons votre comemntaries, s'il vous plait!

Ogniem i mieczem OST (Krzesimir Debski)

19. května 2008 v 16:04 |  Soudtracky
Autorem hudby k nejdražšímu polskému filmu všech dob, čtyřdílné adaptaci slavného románu Henryka Siekiewicze je skladatel Krzesimir Debski, který vytvořil poměrně velkolepou kompozici, tak jak se na velkolepý historický film sluší a patří.
Otevírá jej skladba Prolog, který začíná vznešenými, až náboženskými chorály na pozadí smyčců. To se pak, po zazvonění zvonu, přenese do hlavního motivu, který ale, není hrán zas tak přehnaně velkým orchestrem. Jemným doprovodem jsou rytmické údery. Opět se objevují sbory, ale nikdy nepřebijí hlavní melodii.
Piesn Janaje v pomlém tempu plynoucí, poměrně velkolepá skladba, která se po celou dobu udržuje své tempo. Druhá polovina opakuje tutéž melodii, jen pomocí táhlých tónů velkého orchestru. Druhá část je tedy o něco smutnější a nalehávější, ale melodie je stále krásná.
Variací na stejné téma je i Piesn Heleny, jen je použito jiné nástrojové složení. Díky tomu, a malým úpravám v celkové kompozici, vyznívá tato skladba optimističtěji. Hlavní melodii zpívá až operní ženský hlas, který se dokáže dostat až do poměrně velkých výšek. Závěr skladby nabídne hlas i orchestr v plné síle ve velkolepém finále.
Změnou tempa i nálady je pochodovější Atak Kozakow, ve které se objevují melodické náznaky ruských a polských lidových písní. Vše ještě podrhují temně znějící mužské sbory (jako Alexandrovci) a použití žesťových nástrojů.
Bezkresny szeroki stepie rozvíjí temnou kostelní melodii z úvodu skladby Prolog. Závěr opět graduje ve schodovitě stoupající melodii a pak tři rychlé tóny velkého orchestru a... zase ticho.
První zpívanou věcí je téměř minutová Dumka Bohuna. Patrně lidový text v polštině zpívá příjěmný mužský hlas za doprovodu jakési harfy.
Gniew Bohunaje přesně taková, jak její název napovídá. Drsná, roztěkaná skladba přesně dokreslující hněv a zlobu. Autor používá velkých bubnů a krátkých, usekávaných tónů a místy i disharmonických tahů smyčců a zvlášně pochodového rytmu.
Další válečnou skladbou, svým rytmem přesně vystihující rytmus jízdy na koni je Szarta jazy polskej. I přes disharmoickou střední část se jedná o vyjímečné dílo, ve kterém taky zaznívají lidové motivy.
Obrona Zbarazaje pochodovější variací na hlavní motiv, ve které harje prim velký smyčcový orchestr. Po krátkém útlumu se opět vrací akční velkolepost, místy vzdáleně připomínající Piráty z Karibiku, ale opravdu jen vzdáleně.
Následující Pan Longinus poměrně razantně zpomalí celkový běh a my posloucháme úplně novou, zatím nevyužitou melodii, která ale bohužel není tak výrazná jako hlavní melodie tohoto filmu.
Další lidovou písní je Ruta miata, vysokým ženským hlasem zpívaná zrychlující se "hopsanda".
Husaria ginieje poměrně nevýrazná skladba se strohou melodikou, podpořenou velkolepými tympány. Ne že by byla úplně špatná, ale ničím nevybočuje z obvyklé hudební tvorby k historickému filmu. Naopak Bitwa je přesně taková, jak její název napovídá. Dramatická (i když často bohužel za použití disharmonických zvuků), ale gradující a do poslední chvilky napínavá.
Dalším lidovým kouskem je Na zielonej Ukrajine, která se stala jednou z hlavních melodií filmu. Svižná melodie s tureckým (tatarským) nádechem, kde hlavní melodii hraje výše posazená flétna. Rozhodně velmi příjemné a zábavné.
Pan Onurfy zaglobav sobě obsahuje také lidové motivy, tentokrát hrané na jakési lidové nástroje. Trochu rušivým dojmem ale bohužel působí pravidelně se po pár taktech opakující pauza. Naproti tomu Dajcie dziewke je osudová monumentální a temná, ale opět se bohužel jedná o typicky filmově znějící dramatickou melodii.
Rzedzian i kozacyje zajímavá svou temnou melodí hranouna violoncello, ke které se později přidá i poměrně velký orchestr. Ještě zpátky k melodii - chvílemi připomíná klasickou ruskou "Kaťušu"...
Pravidelný, skoro-taneční rytmus má mírná skladba Zegnaj milaa navíc obsahuje i příjemnou melodii, šmrncnutou lidovými prvky. Nejkratší skladbou na albu je Rozparzc Jana, zpívaná jedním ženským hlasem, který je doprovázen orchestrem. Bohužel nic světoborného.
Buntje jen volným poslpováním nemelodických temných tahů smyčcového orchestr. Opět nic moc. A kto jest szcestliwy na tej Ukrajine se opět vrací k osvědčenému postupu s velkým sborem a orchestrem a přináší další, "kostelní" melodii. Bohužel jsou čtyři minuty toho samého trochu moc. V druhé polovině se náznakově objevuje hlavní téma filmu a pak se přidávají i temné pekuse a hymnická melodie.
Jar Horpynyopět připomíná skladbu prolog, ale pak nastne zvláštní, až hororová část tvořená vlastně jen divnými nepříjemnými zvuky. Pak se opět vrátí melodie, bohužel opět narušovaná občasnými rušivými pouzami. Helena v kapielije jemná smyčcově-žesťová skladba, kterou občas prostupují mírně středověké motivy. Poměrně příjemná věc. Po necelé minutě se přidá i ženský hlas, který podporuje melodii.
Svižná skladba Tatarzy začíná perkusním úvodem, který vytvoří patřičně bojovou náladu, která se táhne až do konce této dvouminutové skladby.
Závěr alba obsahují dvě již využité skladby v mírných úpravách. Piesn Heleny je zde pouze instruemntálně bez použitého sboru, Na zielonej Ukrajine je zase verzí hranou velkým orchestrem. Posledním kouskem na albu je Dumka na serce, popová verze hlavního tématu.
Rusumé této recenze je, že Ogniem i mieczem je velmi zajímavým soudtrackem, který pochází ze střední Evropy, což je vyjímečné.
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama