Prosím, pište komentáře!-Please, write your comments!-Ecrirons votre comemntaries, s'il vous plait!

Listopad 2008

Katyň

29. listopadu 2008 v 18:35 Filmy

Rok výroby: 2007
Režie:Andrzej Wajda
Hrají:Joachim Paul Assböck, Andrzej Chyra, Artur Zmijewskij, Stanislawa Celińska


Polský režisérský bard Andrzej Wajda se vyrovnává se svou vlastní minulostí a předkládá divákům příběh strašlivého maskaru polských důstojníků, který provedla Sovětská armáda. Na tragickou kapitolu polských dějin se snaží dívat nestranně a obžalovává "jen" totalitní režimy všeobecně. Konfrontuje nás s oběma pohledy na tu samou událost (Německý - udělali to Rusové) a poválečný sovětský (udělali to Němci) a dokládá to záběry z dobových týdenníků, které jsou v podstě totožné: Exhumace, jasné potrvzení, že tímto způsobem zabíjela právě ta nepřátelská strana a posvěcení hrobů. A v obou případech hroby světí ten samý polský kněz. To je asi nejdůležitější poselství filmu. Wajda nám tímto jednoduchým (a navíc dobovým) záběrem ukazuje povahu a snadnou manipulovatelnost polského národa.


Film začíná vynikající scénou na mostě a končí silnou scénou samotného katyňského masakru. A mezitím po většinu času sledujeme manželky popravených důstojníků. Tím se Wajda vyhnul nedostku vyprávěcího materiálu, kterým by dozajista "pouhé" zajetí bylo. Na druhou stranu ale na plátno přenáší velké množství (hlavně ženských) postav a spoustu motivů, z nichž některé nechává nedořečené (viz scéna s kinem).
I když se jedná o film s poměrně dlouhou stopáží, nenudí a na konci dokonce režisér přinutí diváka nehnutě sedět a sledovat černé plátno a nechat se obklopit polskou náboženskou písní. A následující závěrečné titulky jsou, proti všech divákovým očekáváním, naprosto tiché.
Zmínil jsem náboženskou píseň. Film je, přesně v duchu Polska, plný různých náboženských symbolů (Ježíš přikratý vojenským pláštěm apod.), které asi v Polsku (nebo pro člověka zběhlého ve věrouce) mají svůj symbolický význam, ale pro běžného diváka jen zbytečně komplikují a znepřehledňují děj, až si divák říká: "A co má znamnat tohle?"
Wajda rozhodně natočil zajímavý film, poprávu nominovaný na Oscara a rozhodně stojí za to jej shlédnout. Bohužel v divákovi nezanechá tak hlubokou stopu, jak by si pan režisér představoval.

Návrat ztraceného projektu...

25. listopadu 2008 v 17:22
...problémového režiséra Terryho Gilliama. Mluvím o filmu The Man Who Killed Don Quixote.

Film vypráví příběh současného Američana, který je přenesen v čase a stane se sluhou slavného
Dona Quijota, hlavní postavy románu Miguela Ceravtese, který v sobě objeví ukryté rytířství,
ale vše, včetně obrů, je výplodem jeho strárnoucího mozku. V původním filmu, jehož natáčení ztroskotalo po pár natáčecích dnech, hráli Johnny Depp a francouzká hvězda Jean Rochefort. O probémech, které způsobily předčasný konec natáčení vypráví dokument Ztracen v La Mancha (vřele doporučuji ke shlédnutí). Po ukončení natáčení musela pojišťovna zaplatit 15 milionů dolarů a stala se vlastníkem scénáře a i názvu filmu.
A teď to vypadá, že se blýská na lepší časy. Terry Gilliam totiž na tiskové konferenci ke svému novému filmu Imaginarium of Dr. Parnassus oznámil,
že koupil zpět práva na snímek a má v plánu jej natáčet. Problém by mohl nastat snad jen v případě Deppa, který má velmi nabitý diář.
Nezbývá nic, než jen Gilliamovi držet palce, aby nám přinesl další imaginativní film, stejně jako byly jeho předešlé.

Máj OST

24. listopadu 2008 v 19:56 Soudtracky
Autor: Support Lesbiens / Počet skladeb: 24 / Délka: 46:30

Nestává se příliš často, aby k českému filmu vyšel soudtrack, který by se neskládál jen ze samých popových, popřípadě rockových písní, ale soudtrack, který přináší hudbu přímo z filmu. Ale stalo se to a zravna u filmu, kterému hudba pozvedla už tak dokonalou estetickou podobu. Mluvím o filmu Máj režiséra F.A. Brabce, který se rozhodl netradičně využít hudbu rockové skupiny Support Lesbiens. A rouhodně to byl dobrý nápad: K filmu hudba sedne perfketně a funguje i na samostatný poslech.
Celý se nese v duchu dvou hlavních témat, která poprvé zazní hned v prvních dvou skladbách. Obě jsou ve své jednoduchosti velmi pěkná a tomu, kdo fil vidět se v hlavě spojí s některými obrazy. Třetí skladby je rádiem mnohokrát hraná titulní skladba, která je vlastně zhudebněným Máchovým textem. V následující, Jarmilo, Jarmilo! Viléme Viléme! Se k hudbě kapely přídává výrazný symfonický orchestr, aby společně zahráli skladbu, která z velké části podbarvuje ukázku z filmu.
První překvapení nastává s pátou skladbou, ve které se poprvé setkáváme s recitací Jana Třísky, který si ve filmu zahrál postavu kata. Jeho hlas se k Máchově textům perfektně hodí a podbarven hudbou je téměř dokonalý. Jen Třískovo špatně vyslovované ř občas zatahá za uši. Ale to je jen malá vada na kráse. Celé album se nese v příjmené kytarové nostalgii občas podbarvené syntezátory a orchestrem. Může to znít monotónně, ale rozhodně není.
Pomalá tempo narušují zpívané písně, opět zhudebněné Máchovy texty hrané ve stylu Support Lesbiens. Nejvíc asi posluchače překvpaí vypalovačka Teď pravý čas, postavte stán, která na uši zaútočí rockovou energií, množstvím hlasů a v refrénu dokonce i jakýmsi náznakem rapu. Ve filmu podbarvovala Vilémova duševní muka před popravou. Příjemnou záležitostí je Pozdravujte zemi (opět sám pan Mácha), která byla zpívána lidmi v kostele. Zde je doplněná o téměř Pink Floydovskou kytaru. Jeden z těch nejlepších kousků na albu.
Dvacetičtyř stopé album uzavírají dvě skladby s přídomkem Vol. 2, která jsou pokračováním již slyšených skladeb.
Májod Support Lesbiens je neovyklým zjevem na české soudtrackové scéně a kvůli tomu mu staojí za to dát šnaci. Svým přívalem pěkných melodií se za za tu možnost bohatě odmění.

Quantum of Solace

16. listopadu 2008 v 18:25 Filmy
Rok výroby: 2008
Režie:Marc Forster
Hrají:Daniel Craig, Mathieu almaric, Olga Kurylenko, Judi Dench

James Bond se vrací ve dvadvacátém filmu, který bezprostředně navazuje na předcházející Casino Royale. Bonda žene touha přijít na to, proč musela zemřít jeho milovaná Vesper a kdo za to může. To ho přivede na stopu Dominica Greena, který svými ekologickými činnostmi jen maskuje zločinné praktiky. Pomáhá totiž sezazeným diktátorům k návratu do čela zemí výměnou za určité území, které ani nemusí být bohaté na nerostné suroviny. Stačí, když tam budou skryté zásoby vody, kterou by se vláda té které země dala vydírat.
Quantum of Solaceodbočilo ze zajetých bondovských kolejí ještě více než skvělé Casino Royale. Z bondovek se nám pomalu začíná stávat (tedy alespoň v tomto snímku) mírně nadprůměrný akční film. Akční scény jsou sice zručně natočené a poměrně zábavné (úvodní honička je bezvadná - auta začínají jako nablýskané bouráky a končí jako trosky, které sotva jedou), ale čím se odlišují od jiných akčních filmů. V předchozích filmech aspoň Bond akci glosoval suchými hláškami. Z filmu jako by čišela snaha odbourávat typické bondovské propriety a bondovské součásti. Začíná to již zmiňovaným zničením aston Martina v úvodu, Bond už nepije vodku s martini, ale vodku s ginem, věčně chodí v košilích a oblek si na sebe obleče jen párkrát. A ani jednou se nedočkáme obvyklé představovačky. Fanouška ale potěší přechod do závěrečných titulků, který je přesnou kopií úvodů starých bondovek (mám na mysli scénu s hlavní)
Film to ale rozhodně není špatný. Dokáže diváka zabavit, je napínavý, dobře se na něj kouká, ale když už film operuje se jménem Jamese Bonda, divák očekává něco poněkud odlišného.
Bond nakonec dojde své odplaty a příběh načatý v Casinuje konečně u konce, takže už je pomalu čas vrátit se zpět k tomu Bondovi, jakého máme rádi. Stačilo by přidat pár typických atributů a více humoru. A nebo vyměnit scénáristu. Jak výstižně se po shédnutí jeví překlad názvu filmu - Množství útěchy. To teď opravdu fanoušek potřebuje.

Moucha

9. listopadu 2008 v 18:33 Filmy
Rok výroby: 1986
Režie:David Cronenberg
Hrají:Jeff Goldblum, Geena Davis, John Getz

Seth Brundle je prototypem vědce posedlého bádáním. Už dlouhá léta pracuje na přísně utajovaném projektu, do kterého zasvětí mladou novinářku Veronicu a nabídne jí, že ji nechá sepsat knihu o jeho výzkumu. Setha k tomuto kroku nevede jen snadnější možnost svého objevu, kterým je teleportace předmětů i živých tvorů, ale také jeho srdce, které ho k Veronice silně přitahuje. A ta, i přes svůj nedořešený předchozí vztah se nechá šarmantním vědcem přemluvit. Všechno probíhá dobře a i přes určité potíže se nakonec podaří vyřešit problém s transportem živých tvorů. Když se Seth, opilý po rozepři s Veronicou odhodlá teleportovat sám sebe, dojde k promíšení Brudlových genů a genů mouchy, která se k teleportaci připletla. Z počátku Seth pozoruje prudké navýšení svých schopností, ale zároeň pociťuje, že se mění v cosi jiného, v člověka-mouchu...
I když je Mouchafilmem hororovým, v mnoha scénách na povrch proplouvá jiný cit, než je strach. Tím citem je láska. Film začíná jako klasická love story, ale Brudlovou proměnou se mění. Čím dál tím ohavnější Brundle se Veronice hnusí, ale zároveň je jím přitahována a nedokáže ho úplně opustit. To vyústí v závěrečné dilema, jestli má takové monstrum dále žít a trápit se, nebo mu má ulehčit odchod.
Herecké výkony všech představitelů jsou poměrně uvěřitelné. Jeff Goldbulm v tomto filmu vytvořil roli vědce, kterou si zopakoval ještě několikrát, který je posedlý vědou a bádáním, ale zároveň vše bere s humorem. Nejvíc z celého filmu zaujme jeho výkon, kdy se pomalu mění v monstrum. Od jemných změn v chování až po scény, kdy se, ukryt pod silným makeupem, snaží Veronice zabránit, aby šla na potrat. Geena Davis hraje tradičně obstojne a je na pohled hezkou ozdobou filmu.
Už jsem zmínil maskérské efekty - ty jsou totiž naprosto perfektní a realistické. Až se z nich někomu může dělat špatně. Slyšel jsem kdysi označení filmu Vetřelecza "bliják". Toto označení se více hodí pro tento film, protože obsahuje pár pikatních scén, které dokáži divákových žaludkem slušně pohnout.
Mouchaje malým filmových love story pro tři herce (plus nějaké ty vedlejší role), a perfektní maskérské efekty přesně ve stylu Davida Cronenberga, který si každý žánr, dokáže vyložit po svém.

Zemřel spisovatel, režisér a scénárista Michael Crichton

5. listopadu 2008 v 21:54 Novinky

Dnes zemřel ve věku 66 let americký spisovatel, scénárista a příležitostný režisér Michael Crichton. Je autorem předlohy
ke Spielbergovu hitu Jurský park, napsal a režíroval též film Velká vlková loupež, ve kterém hráli hlavní role Sean Connery a
Donald Sutherland. Narodil se 23. října 1942 v Chicagu. Prvním jeho románem byl Kmen andromeda, který napsal ve svých 27 letech.Na svém kontě má
i několik epizod ze seriálu Pohotovost. Celý život byl fascinován žánrem sci-fi a ve svých dílech se
(podobně jako např. Karel Čapek), zaměřoval na zneužití techniky člověkem.Podle oficiálního prohlášení zemřel "po dlouhém a neveřejném boji s rakovinou."