Prosím, pište komentáře!-Please, write your comments!-Ecrirons votre comemntaries, s'il vous plait!

Červen 2009

Roberto Rosselini

28. června 2009 v 20:58 Osobnosti
Jeden z nejvýznamnějších italských režisérů a jeden z tvůrců a představitelů neorealismu se narodil 8. května 1906 v Římě, do rodiny architekta. Jeho otec postavil první římské kino a zařídil svému synovi volný vstup na promítání, která mladý Roberto navštěvoval velmi často. Po smrti otce začal pracovat u filmu, zpočátku jako zvukař, později vystřídal několik dalších filmových povolání a v každém z nich sbíral potřebné zkušenosti pro svou vlastní kariéru ve filmu.
V roce 1937 natočil svůj první dokument - Prélude à l'après-midi d'un faune. První hrané filmy mu bylo umožněno začít točit během období Mussoliniho vlády. Jedním z důvodů, proč zrovna v této době může být jeho přátelství s "Duceho" synem Vittoriem, podle jehož scénářů natočil např. filmy L'umommo della croce (Muž s křížem, 1943). V této době se také seznámil s Federicem Fellinim a Aldo Fabrizim, se kterými spolupracoval na filmu Roma, Cittá Aperta (Řím, otevřené město, 1945). Tento snímek o fašistické zvůli v Itálii patří k základním kamenům italského filmového směru zvaného neorealismus - filmů točených s neherci, pokud možno v přirozeném prostředí, co nejvíce dokumentárně - který dovedl k dokonalosti ve svém dalším filmu, Paisa (1946). Film v šesti povídkách popisuje postup amerických vojáků při osvobozování Itálie a velké množství postav hrají ti lidé, kteří tu kterou situaci zažili a představují tak sami sebe. "Trilogii o fašismu" Rossellini zakončil filmem Germania, anno zero (Německo v roce nula, 1947), který sleduje chlapce v poválečném Německu, který se musí stát živitelem rodiny a svůj úděl nakonec neunese.
Po své "neorealistické trilogii", natočil další dva méně významné filmy a v roce 1948 dostal dopis od významné americké herečky Ingrid Bergman (hrála např. ve filmu Casablanca), kde ho žádá o spolupráci:
Drahý pane Rossellini,
Viděla jsem vaše filmy Otevřené město a Paisá a velmi se mi líbily. Pokud potřebujete švédskou herečku, která velmi dobře mluví anglicky, která nezapomněla německy, mluví nesrozumitelně francouzsky a italsky umí jen "ti amo", jsem vám k dispozici.
Tento dopis nejen zatajil jejich spolupráci, ale nakonec skončil i uzavřením manželství. Bergman tímto svým krokem způsobila velký skandál mezi americkými novináři - jak se americká herečka může přestěhovat do Itálie, vdát se tam a točit filmy? Společně s Ingrid Bergmanovou natočil Rossellini několik filmů, nejvýznamnější jsou Stromboli Terra di Dio (1950) a Europa 51 (1952). Proti očekávání nebyly tyto filmy tak politické, jako režisérova předchozí neorealistická díla. Rossellini měl s Bergmanovou tři děti.
Rossellini pokračoval v natáčení filmů až do své smrti v roce 1977. Neustále měnil styly a žánry, točil pro televizi, sám některé televizní pořady moderoval, ale točil i velkolepé kostýmní filmy. Hlavně svými neorealistickými filmy se zapsal do filmových dějin jako člověk, který pomáhal definovat úplně nový styl filmů.

Válka světů

21. června 2009 v 10:32 Filmy
Rok výroby: 2005
Režie: Steven Spielberg
Hrají: Tom Cruise, Dakota Fanning, Miranda Otto, Justin Chatwin, Tim Robbins

Po letech se Steven Spielberg vrátil ke sci-fi a adaptoval jeden z nejvýznamnějších románů tohoto žánru, Válku světů od H. G. Wellse. Opustil tak myšlenku "intergalaktického přátelství", kterou razil ve svých předchozích filmech a natočil svou vlastní variaci na Den nezávislosti a podobné snímky popisující mimozemskou invazi. Ale to by nebyl Spielberg, aby se na toto téma nepodíval po svém. Místo sledování globálního boje proti invazi, projevů prezidentů a sebevražedných útoků stíhaček sleduje pouze jednu (a to ještě neúplnou) rodinu - jeřábníka Raye Ferriera, jeho dceru Rachel a syna Robbieho - při jejich cestě do Bostonu k matce dětí a bývalé Ferrierově manželce.
V průběhu jejich cesty sledujeme proměny jejich vztahů (Ray z toho, že má hlídat děti není nějak nadšený, ale později zvítězí zdravý rodičovský cit) a zároveň postupně odhaluje mimozemskou invazi. A neukáže nám nic víc, než by viděl někdo z této trojice a hlavně Ray nebo Rachel, Robbie je v tomto směru poněkud nevyužitý. Zdařilým příkladem tohoto přístupu je scéna, kdy se Robbie snaží Rayovi utéct a dívat se na útok armády za kopcem. Víme, že se za kopcem něco děje, je to slyšet, proudí tam davy lidí, létají stíhačky, ale my to nevidíme, protože to nevidí nikdo z Ferrierovy rodiny. Tím se vytváří mnohem intimnější vztah k postavám, než v jiných katastrofických filmech.
Všichni herci hrají tak, jak se sluší a patří, v jejich výkonech se mísí potřebný strach se zvědavostí. Z ústřední trojice si divák nejvíce zapamatuje malou Rachel v dokonalém podání jedenáctileté Dakoty Fanning. Hraje naprosto přirozeně, živě a na svůj věk velmi herecky vyspěle. Jak se potvrzuje v posledních letech, oprávněně je dnešní době jednou z neobsazovanějších hereček svého věku.
Jak je u Spielberga dobrým zvykem, technická stránka je dotažená k dokonalosti, ve většině scén má divák (tedy alespoň já) pocit, že se dívá na realitu, ne na počítačové triky.
Vše výše vyjmenované složky tvoří výjimečný film se skvělou atmosférou a mnoha nezapomenutelnými scénami - úvodní destrukce města, scény s autem, přejezd řeky Hudson atd. atd.
Spielberg Válkou světů natočil jeden z nejlepších filmů své dosavadní kariéry a ukazuje, že má stále co říci. Sice to není film pro každého, ale i ten, kdo nemá rád sci-fi se na tento film může dívat, jako drama o jedné rodině, které se znovu stmeluje v kritické situaci. A je jedno jestli je to mimozemská invaze, nebo něco jiného. Spielberg tak na stará kolena ukázal, že stále dokáže myslet současně a natočit "popcorn", který se ale dá vykládat různě (i metaforicky) a obsahuje scény, které si divák zapamatuje napořád.

Indiana Jones se vrátí

19. června 2009 v 17:24 Novinky
Podle zpráv IESB.net a BBC Steven Spielberg a George Lucas připravují další pokračování dobrodružství slavného archeologa Dr. Henryho "Indiany" Jonese. A mělo by se hned jednat o trojici snímků. Jak už se o tom spekulovalo dříve, otěže hlavního hrdiny převezme Shia Le Boeuf, který v posledním filmu Indiana Jones a Království křišťálové lebky hrál syna hlavního hrdiny. Podle všeho by měl již mít podepsány smlouvy na všechny tři filmy. O to překvapující je zpráva, že na stejné snímky podepsal smlouvy i Harisson Ford. Těžko říci, jak to scénáristé vymyslí, nabízí se například způsob, že Le Beouf by byl přes akční kousky, kdežto Ford by měl fungovat jako "mozek".
Pokud jsou všechny tyto zvěsti pravdivé, měli by tvůrci začít natáčet co nejdříve, protože Fordovi už je přeci jen 68 let...

Olověná vesta

14. června 2009 v 19:15
Rok výroby: 1987
Režie: Stanley Kubrick
Hrají: Matthew Modine, Adam Baldwin, R. Lee Erney

Další z mnoha pohledů na Vietnamskou válku, tenkrát okem mistra Stanleyho Kubricka. Ten svůj film rozdělil do dvou víceméně stejně dlouhých částí, které jsou obě jistou podobou pekla. První se odehrává ve výcvikovém táboře Námořní pěchoty, kde skupina rekrutů trpí pod přísným velením tvrdého důstojníka. Z masy holohlavých branců se postupně vydělují hlavní postavy, z nichž je patrně nejvýznamnější vojín "Joker" (Vtipálek), který se později stane vojenským novinářem. V druhé polovině, právě s Vtipálkem přenášíme přímo do srdce bojů.
Celý film působí až neuvěřitelně autenticky, využívá dlouhých, nepřerušovaných záběrů a nechává herce ponořit se do postav. Kubrickovi se podařilo vyvarovat se i obvyklému klišé filmů z války ve Vietnamu, a sice že ani jedna z bitev zobrazených v druhé polovině filmu se neodehrává v pralese. Zde se boje odehrávají v rozbombardovaném městě a to, že se jedná o Vietnam, napovídají občasné palmy a nepřátelští vojáci.
Pokud jde o herecké výkony, dokonale se zde projevil Kubrickův perfekcionismus při jejich vedení. Stejně jako v jeho předchozích filmech zde nevidíme herce, kteří představují své postavy, ale vidíme přímo ty určité osoby a všechno jejich jednání jim bez nejmenšího zaváhání věříme. Je to nejspíše dané i tím, že se jedná o prakticky neznámé herce.
Nejhlubší stopu v divákově paměti patrně zanechá R. Lee Erney v roli drsného velitele výcviku, který deptá nováčky od první minuty. Vytvořil tak ikonickou, mnohokrát paradovanou postavu typického "Zeleného mozku". Ostatní herci, představitelé vojáků jsou, jak již bylo napsáno výše, velmi uvěřitelní a přirození.
Pokud jde o kameru, dočkáme se několika typicky Kubrickovsky komponovaných záběrů interiéru, ale dvě třetiny filmu se odehrávají venku. Na rozdíl od předchozích režisérových filmů není tentokrát tak propracována hudební stránka věci, hlavně pokud jde o výběr písní. Nedočkáme se žádné klasiky, jen obligátního využití dobových hitů (tentokrát ale nedojde na CCR, jejíž písně zazněly ve většině filmů o Vietnamu).
Olověná vesta je film dobrý, ale rozhodně ne dokonalý. Je to možná (pro Kubricka tak typickou) odtažitostí postav a dějů. Divák se s nimi, navzdory jejich přirozenosti a dá se říci "živosti" nikdy plně neztotožní
Svým ztvárněním bitevních scén, které se odehrávají v městském prostředí, Stanley Kubrick obohatil "Vietnamské téma" o novou perspektivu. Pokud film zařadíme do kontextu mistrovy filmografie, patří Olověná vesta spíše k slabším filmům (i když, existuje mezi jeho filmy nějaký opravdu špatný?). I přes mé drobné výhrady je potřeba tento film vidět. Už jenom proto, aby si divák udě

Zemřel David Carradine

4. června 2009 v 17:23 Osobnosti

Podle britské agentury BBC dnes, ve věku dvaasedmdesáti let, zemřel herec David Carradine, který se proslavil zejména svými akčními rolemi. Hrál například ve filmu Pták na drátě společně s Melem Gibsonem a ve slavném televizním seriálu Kung fu a jeho pokračování Kung Fu: Legenda pokračuje. Naposledy jsme jej mohli vidět (zejména ve druhém dílu) Tarantinova filmu Kill Bill, kde stvárnil hlavní zápornou postavu Billa. Podle zprávy výše jmenované agentury byl nalezen pokojskou v hotelu v Thajském Bangkoku, kde ležel s provazem kolem krku a těla. Takže to nevypadá na přirozenou smrt. V Thajsku natáčel svůj poslední film The Stretch. Další informace zatím nejsou známy.