Prosím, pište komentáře!-Please, write your comments!-Ecrirons votre comemntaries, s'il vous plait!

Únor 2010

Velký flám,

27. února 2010 v 12:25 Filmy
Rok výroby: 1966
Režie: Gérard Oury
Hrají: Luis de Funés, Bourvil, Claudio Brook, Andréa Parisy

Pokud bychom seřadili všechny filmy s Luisem de Funés do jedné dlouhé řady podle kvality, s jistotou můžeme prohlásit, že Velký flám bude jedné z čelních pozic. Je to dáno tím, že obsahuje zábavný mix válečného filmu (nikdo si nedovede topit legraci z okupace své vlastní země jako Francouzi) a komedie. A tak je hned úvodní scéně sestřelen nad Paříží ("Nevíte kde jsme? - Kousek od Calais.") anglický bombardér a nad střechy Paříže se snáší pětice anglických letců. Dva z nich jsou zadrženi Němci, velitel letadla přistává v zoo, McIntosh na střeše opery, kde se setkává s excentrickým dirigentem Stanislavem a posledního Angličana zachrání malíř Augustin společně s Pařížankou Juliette. A oba "hrdinní" Francouzi se vydávají místo Angličanů do tureckých lázní na schůzku s velitelem. A od té chvíle se rozvíjí krkolomná cesta do neokupované Francie, ozdobená obrovskou hromadou vtipů. A nutno říct, že na rozdíl od jiných filmů s de Funésem v hlavní roli, není to vždy on, kdo je tvůrcem komiky. Svůj prostor dostanou všechny postavy, včetně těch menším, epizodních.
Velký flám s přehledem obstojí (a v mnoha případech ji i překoná)v současné produkci komedii. Sází jeden inteligentní vtip za druhým a ani jedna z postav není jen figurkou, která dělá legraci. Všechny mají své povahové rysy a názory a z toho vyplývá dokonalá situační komika (viz vztah Stanislav + Augustin). I když ta charakterová promyšlenost by se dala aplikovat pouze na Francouze a Angličany. Němci, nebo alespoň většina z nich jsou značně zkarikování - ale je to přeci jen Francouzká komedie z 2. Sv. války, čili příležitost se s odstupem času pobavit na úkor svých okupantů.
Jak již vyplývá z předchozího textu, Velký flám nesklouzne do trapnosti (naštěstí) a navíc si od této hranice drží solidní odstup. Je to zásluha režiséra Gérarda Ouryho, které dokázal zvládnout dvě komediální individua, kterými bezesporu Funés a Bourvil jsou. A k tomu navíc ještě hromadu dalších, komediálně velmi zdatných herců.
Ano, Velký flám je v rámci komediálního žánru dokonalý film s vtipně napsanými charaktery a dobře natočený. Takže, jestli vidět jen jediný film s Funésem, tak tento. A rozhodně se pobavíte více, než u libovolné současné francouzské komedie.

Tisícročná včela

12. února 2010 v 15:50 Filmy
Televizní projekt slovenského režisérského barda se zařazuje po bok filmů, jako je Bertulocciho XX. Století. Filmů, které ve své nadprůměrné délce pokrývají osudy několika generací jedné rodiny, zatímco se kolem mění svět, lidé se rodí, umírají, mění se politická situace. Jakubisko si za své hrdiny zvolil zednickou rodinu Pichandů. Na osudech zestárlého Martina a jeho synů ukazuje dobu na přelomu 19. a 20. století, proměnu myšlení lidí, protesty dělníků a jejich snahy o sociální změny a vše vrcholí 1. Světovou válkou, konfliktem, který změnil svět.
Na ploše čtyř hodinových dílů se rozvíjí nejen příběh titulních hrdinů, ale i ostatních lidí z vesnice a reflektuje život v celku. Lidé se rodí a umírají (někteří poměrně kuriózními způsoby), přicházejí, odcházejí (některé postavy se dějem jen mihnou), každý z lidí má svůj vlastní příběh, který nějak zapadá do mozaiky dalších osudů. Ve svém vyprávění se přesně drží slov starého Martina Pichandy - o tom, co se na "múračkách" stalo, se nemá mlčet. Naopak se to má ještě vybarvit, až nakonec nikdo nebude vědět, co byla pravda o co ne. V duchu toho hesla Jakubisko míchá dohromady motivy ze všedního života s událostmi, když už nejsou vysloveně nadpřirozené (jako symbolická "tisícročná včela", jsou jen stěží racionálně uchopitelné (kulový blesk, meteority). Obě podoby vyprávění, realistickou a nadpřirozenou spojuje režisér do skvěle fungujícího celku a vytváří svou vlastní, středoevropskou verzi magického realismu. Ne nadarmo se Jakubiskovi přezdívá "slovenský Fellini". Jeho přístup k prolínání snu, nadpřirozena a reality je podobný.
Postav, potažmo herců je v tomto monumentálním díle požehnaně. V centru vyprávění je samozřejmě rodina Pichandů, hlavně otec Martin a nejstarší syn Samo, který je také nositelem dějové linie, která z filmu možná až příliš vyčnívá. Jedná se o jeho levicovou angažovanou. Po většinu děje to funguje dobře, je to poměrně logická přeměna postavy, ale závěrečná scéna á la "proletáři všech zemí, spojte se", je možná až příliš okatou úlitbou vládnoucímu režimu. To je ale jediná výtka k velmi dobře napsané a Štefan Kvietikem zahrané postavě.
Nejvíc se divákovi do paměti zapíše asi Jozef Kroner v roli Martina Pichandy. Moudrého, životem zkoušeného otce rodiny, který má pochopení a dívá se na život s nadhledem. Zároveň je to on, který v prvních dílech udává tón vyprávění a vnáší do děje výše zmíněné "magické prvky". Výraznou postavou je též další Martinův syn, Valent, zde představitel dobového "kapitalismu" a rádoby záporná postava, zahraný Michalem Dočolomanským.
Z obrovského množství dalších postav a figurek si zaslouží vypíchnout Eva Jakoubková v roli Martinovy dcery a také Jiří Císler jako maďarský šlechtic Belányi. Seznam skvělých, dobře obsazených rolí by byl v tomto případě nekonečný, je vidět, že Jakubisko byl při obsazování všech postav velmi pečlivý a byl si dobře vědom, že při množství postav, které se na obrazovce vyskytují, se divákovi neslijí v nepřehlednou změť pouze v případě, když je budou hrát ti nejlepší možní herci a pokud možno ještě typově výrazní. A to se mu rozhodně povedlo.
Rád bych ještě pochválil poslední, závěrečnou část, která se odehrává za 1. Světové války. Jakubisko nepřekvapí epičností bitevních scén, ale podařilo se mu vyjádřit válečné utrpení mnohem sugestivněji než mnohé válečné masakry. Drží se svého oblíbeného symbolického vyprávění a vše zobrazuje na postavě pošťáka, který vozí telegramy. Výborný nápad.
Tisícročná včela je mozaikovitých vyprávěním malých či velkých událostí v životě vesnice a rodiny, které pojímá něco kolem třiceti let. Je to sice mozaika, ale velmi kompaktní, nerozpadá se na jednotlivé střípky. Po celou dobu si Jakubisko hlídá stejnou náladu, jakoby nostalgickou po starých časech a jemný nadhled. Užívá též spojovacího motivu přenášení žhavého uhlí přes lávku, jakýsi symbol toho, že časy se mění, lidé také, ale některé zvyky zůstávají stále a proměna politického režimu s nimi nic neudělá.
Tisícročná včela je velkým kusem filmařiny. Sice vznikl pro televizi, ale i tak se jedná o velkolepý projekt, který patří do zlatého fondu československé kinematografie a k nejlepším filmům Juraje Jakubiska. Pokud si chcete udělat představu o tom, proč je považován za jednoho z nejlepších režisérů na našem území, pusťte si tento film. Je to z něj jasně pochopitelné.

Oscarové nominace 2010

2. února 2010 v 22:01 Novinky
Dnes, 2. Února 2009 byly v Los Angeles odtajněny nominace na letošní Oscary. Nejvíce nominací si odnesly filmy Avatar a Smrt čeká všude. Velkým favoritem jsou i Tarantinovi Hanební pancharti. Jak to celé nakonec dopadne a jestli opravdu dostane Michael Haneke jemu tak prorokovanou sošku za nejlepší neanglicky mluvený film, na to si musíme počkat do 7. Března.
Zde jsou nominované snímky ve jednotlivých kategoriích (podle serveru imdb.com), vynechány jsou obě kategorie krátkých filmů a filmy dokumentární.
Nejlepší film:
Avatar
The Blind Side
Distrikt 9
An Education
Smrt čeká všude
Precious: Based on the Novel Push by Sapphire
A Serious Man
Vzhůru do oblak
Lítám v tom

Nejlepší herec v hlavní roli:
Jeff Bridges (Crazy Heart)
George Clooney (Lítám v tom)
Colin Firth (A Single Man)
Morgan Freeman (Inviticus)
Jeremy Renner (Smrt čeká všude)

Nejlepší herečka v hlavní roli:
Sandra Bullco (The Blind Side)
Helen Mirren (The Last Station)
Carey Mulligan (An Education)
Gabourey Sidibe (Precious: Based on the Novel Push by Sapphire)
Meryl Street (Julie a Julia)

Nejlepší herec ve vedlejší roli:
Matt Damon (Inviticus)
Woody Harrelson (The Messenager)
Christopher Plummer (The Last Station)
Stanley Tucci (Lovely Bones)
Christoph Waltz (Hanebný pancharti)

Nejlepší herečka ve vedlejší roli:
Penelope Cruz (Nine)
Vera Farniga (Lítám v tom)
Maggie Gyllenhaal (Crazy Heart)
Anna Kendrick (Lítám v tom)
Mo'Nique (Precious: Based on the Novel Push by Sapphire)

Nejlepší režie
Kathryn Bigelow (Smrt čeká všude)
James Cameron (Avatar)
Lee Daniels
(Precious: Based on the Novel Push by Sapphire)
Jason Reitman (Lítám v tom)
Quentin Tarantino (Hanebný pancharti)

Nejlepší původní scénář:
Smrt čeká všude (Mark Boal)
Hanebný pancharti (Quentin Tarantino)
The Messenger (Alessandro Camon, Oren Moverman)
Serious Man (Ethan Coen, Joel Coen)
Vzhůru do oblak (Bob Paterson, Pete Docteur)

Nejlepší adaptovaný scénář
Distrikt 9 (Neil Blokamp, Terri Tatchel)
An Education (Nick Hornby)
In the loop (Jesse Armostrong, Simon Blackwell,
Armando Iarnucci)
Precious: Based on the Novel Push by Sapphire (Geoffrey Fletcher)
Lítám v tom (Jason Reitman, Sheldon Turner)

Nejlepší kamera:
Avatar
Bílá stuha
Harry Potter a Princ dvojí krve
Smrt čeká všude
Hanebný Pancharti

Nejlepší střih:
Avatar
Distrikt 9
Smrt čeká všude
Hanebný pancharti
Precious: Based on the Novel Push by Sapphire

Nejlepší výprava:
Avatar
Imaginarium Dr. Parnasse
Nine
Sherlock Holmes
The Young Victoria

Nejlepší kostýmy
Bright Star
Coco Chanel
Imaginarium Dr. Parnasse
Nine
The Young Victoria

Nejlepší masky
Il Divo
Star Trek
The Young Victoria

Nejlepší hudba
Avatar
Fantastic Mr. Fox
Smrt čeká všude
Sherlock Holmes
Vzhůru do oblak

Nejlepší filmová píseň
"The Weary Kind" - Crazy Heart
"Loin de Paname" - Fauborg 36
"Také it all" - Nine
"Down in New Orleans" - Princess and the Frog
"Almost There" - Princess and the Frog

Nejlepší zvukový mix
Avatar
Smrt čeká všude
Henebný pancharti
Star Trek
Tranformers 2

Nejlepší střih zvukových efektů
Avatar
Smrt čeká všude
Hanebný pancharti
Star Trek
Vzhůru do oblak

Nejlepší vizuální efekty
Avatar
Distrikt 9
Star Trek

Nejlepší animovaný film
Koralína a svět za tajemnými dveřmi
Fantastic Mr. Fox
Princess and the Frog
Tajemství Keltů
Vzhůru do oblak