Prosím, pište komentáře!-Please, write your comments!-Ecrirons votre comemntaries, s'il vous plait!

Inception (Hans Zimmer)

25. července 2010 v 15:45 |  Soudtracky
Po filmech Batman začíná a Temný rytíř spojil režisér Christopher Nolan opět síly se skladatelem Hansem Zimmerem. Nyní sólově, bez pomoci Jamese Newtona Howarda, vytvořil soundtrack k jeho nejnovějšímu, všemi opěvovanému hitu Inception  (česky jako Počátek). Jak se mu toto dílo povedlo?

Inception
Soudtrack otevírají dvě krátké skladby, obě s délkou jen něco málo přes minutu. První, Half rembered Dream je gradujícím ambientním trackem, druhá o něco delší skladba We Build Our Own World stojí na basové lince, která připomíná tep lidského srdce. Později se přidávají typicky Zimmerovké smyčce a podivné, neidentifikovatelné elektronické zvuky.
Třetí Dream Is Collapsing syntetizátorový podklad doplňuje elektrickou kytarou a opakující se melodií, která přidáváním nástrojů (smyčce, elektronika) nabírá na intenzitě a vrcholí ve velkolepém finále, které vyústí do náhlého ticha. Následující Radical Notion se celá nese v poklidném duchu na podkladu z tepajících elektronických smyčců a posluchače napíná až k prasknutí.
A na konci opět pozvolná gradace, utnutá do tiché části, která napětí ještě více zvýší. Melodie se stále opakuje, mění se jen nástrojové složení.
Druhá nejdelší skladba na lbu je Old souls s jemnou pianovou melodií v úvodu. Později se proměňuje do jemně plynoucí křehké skladby postavené převážně na elektronice. V poslední třetině se křehkost vytrácí a nahrazuji opět gradující dramatičnost, vykreslená v temných konturách. Šestá skladba tajemně pojmenovaná jen čísly nijak nevybočuje z nálady alba, nástroje jsou opět elektronické. Melodie opět graduje, hlavní část zabírají rozsáhlé plochy smyčců ve vyšších polohách a závěr obstarává temný, elektronicky generovaný zvuk, který posluchače jako údery kladiva zatlouká do sedačky. Sedmá, oproti předchozí,
velmi konkrétně pojmenovaná skladba Mombasa skutečně přichází s africkými rytmy. Základ tvoří svižné elektronicky modifikované perkuse a o melodii se starají Zimmerovské smyčce a nejspíše elektrická kytara. Velmi adrenalinová a svižná skladba. Výrazným zklidněním je One simple idea, skladba, jež dopředu posouvá pravidelné basové dunění, to ale později přehluší výrazně smutné smyčce.
Dream within a dream - opět basová linka, hutná elektronika a navrch smyčce. Skladba opět graduje, velmi se blíží k tomu, co Zimmer vytvořil pro Batmana. Ve druhé polovině přichází změna v krátké žesťové mezihře a v následném zpomalení. Melodie do sebe začíná pojímat prvky z moderní hudby a dále se rozvíjí v jemném, až romantickém duchu. Nejdelším trackem na albu je devítiminutová Waiting for the train. Začíná tiše, jemně, zvuky, které obvykle podbarvují podvodní scény. Přidává se kytara a smyčce. Vše v pravidelných intervalech doplňuje oscilující elektronické cvrlikání.
Ke konci na pozadí dramatického bušení přidává úryvek ze šansonu Edith Piaf J'ne regrete Rien. Jen dva verše pro pozorné posluchače, ale zajímavý nápad. Sám jsem zvědav, jak je to využito ve filmu.
Předposlední skladba na desce se nese v duchu truchlivých táhlých violoncell a jistého pocitu smutné vznešenosti, který celé tři minuty prostupuje. Távěr je samozřejmě opět dramatický, napínavý. Poslední čtyři a půl minuty alba se nesou v mírném, nadějeplném tempu a klasických smyčcích s elektronickým podkladem.

Celkově se dá říct, že Inception je klasicky odvedenou prací Hanse Zimmera, který je ve všech skladbách poměrně snadno rozpoznatelný. Nutno ale říct, že se jedná o velmi kvalitní a strhující počin, jež rozhodně překonává Zimmerovu hudbu k adaptacím Dana Browna, ale mnoha místech silně připomínají jeho doprovod k Batmanovským filmům od Chrise Nolana.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama